9 juni 2022

WIN WIN Award och Sveriges kockelit uppmärksammar hållbar akvakultur – här är årets finalister

Årets tema för prestigefyllda WIN WIN Gothenburg Sustainability Award (WIN WIN Award) är hållbar akvakultur. Nu presenteras de nio finalister som juryn utsett. Allt från cirkulära risfarmar i Indonesien till kor som äter rödalger. Temat uppmärksammas också genom kock-initiativet “Catch of the Week”, med Tina Nordström som en i stjärnuppställningen.

Under vintern och våren har nomineringen varit öppen för individer och organisationer som aktivt arbetar för hållbar akvakultur och därmed förbättrar möjligheterna för världens länder att nå FN:s globala mål. Nu kan juryn presentera de nio finalister som har chansen att vinna årets WIN WIN Award och WIN WIN Youth Award, med en total prissumma på över en miljon kronor.

FN förutspår att den globala matproduktionen behöver öka med 70 procent till år 2050. Dessutom kommer stigande inkomster och ändrade matvanor leda till större efterfrågan på näringsriktig mat. Akvakultur, alltså odling av vattenlevande djur och växter som fiskar, musslor, kräftdjur och alger, är enligt FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO nödvändig för att klara att tillgodose näringsbehovet hos världens snabbt växande befolkning. Akvakultur ökar redan snabbt och uppskattningsvis tre miljarder människor får idag minst 20 procent av sina nödvändiga näringsämnen från sjömat, som oftast har stora fördelar ifråga om såväl hälsa som miljö.

- Hållbar akvakultur som årets tema var ett spännande val, säger WIN WIN Award-juryns ordförande Emma Dalväg. - Hållbar akvakultur erbjuder både möjligheter och utmaningar och är ett ämne som behöver uppmärksammas snarast. Årets finalister visar alla på ett stort samhällsansvar och konkreta lösningar på ett globalt problem. Vi är väldigt stolta över att presentera en bredd av finalister som på olika sätt och i olika delar av världen erbjuder möjligheter att mätta fler på ett hållbart sätt i framtiden, säger Emma Dalväg.

WIN WIN Youth Awards juryordförande Ahmed Al-Qassam pekar på nödvändigheten i att fler engagerar sig i frågan om hållbar akvakultur redan i ung ålder:

- Vi ser ett skriande behov av fler initiativ inom hållbar akvakultur hos yngre generationer. Som en del av lösningen på framtidens globala näringsförsörjning behöver medvetenheten kring hållbar akvakultur helt enkelt öka markant. Därför vill vi på alla sätt uppmuntra unga över hela världen att lära sig mer och att själva starta projekt inom hållbar akvakultur, säger Ahmed Al-Qassam, ordförande i WIN WIN Youth Award-juryn.

För att väcka intresse om hållbar akvakultur på bred individ- och samhällsnivå sjösätter WIN WIN Award nu initiativet “Catch of the Week”, där 15 av Sveriges främsta kockar och prisbelönta matpersonligheter tar sig an hållbar akvakultur genom en gemensam utmaning: att skapa en helt ny rätt som ska vara billig, lättlagad och god – och det ska intygas av ett barn! Varje kock har dokumenterat sin process med mobilen och en video i veckan kommer släppas via Youtube med start fredagen den 10 juni. Först ut är Tina Nordström, ett av språkrören för “Catch of the Week”.

Catch och the Week-kockarna är: Tina Nordström, Alexandra Zazzi, Magnus Ek, Monika Ahlberg, Elvira Lindqvist, Frida Nilsson, Lisa Lemke, Henrik Sauer, Sofia B. Olsson, Louise Johansson, Erik Karlsson, Annie Friberg, Gustav Ranstrand, Victor Danling Wendt och Sandra Loft. Alla kockar engagerar sig ideellt i initiativet, för att tillsammans med WIN WIN Award rikta strålkastaren en av mänsklighetens ödesfrågor – hållbar akvakultur. Bilder och mer om kockarna hittar du här.

WIN WIN Award 2022 tog emot 85 nomineringar från 33 länder. Här är årets fem finalister – bilder och mer om dem hittar du här:

· Gårdsfisk

Odlar nya fiskarter på land i recirkulerande system och bedriver landbaserad fiskuppfödning med visionen att producera världens mest hållbara fisk.

· Joe Dorgan

Mjölkbonden Joe Dorgan är initiativtagare till användandet av rödalger som foder åt nötkreatur. Arbetet har lett till lovande resultat som indikerar att metanutsläppen kan minska markant genom att blanda in torkade rödalger i kornas foder.

· APDRA

Adpra Pisciculture paysanne (Adpra) är en icke-vinstdrivande organisation som hjälper till att utveckla och koordinera familjeägda agroekologiska fiskodlingsprojekt i flera länder i Afrika och Asien.

· NovFeed

Ett ungt innovativt företag i Tanzania som utvecklar och säljer insektsbaserat fiskfoder för att göra odlad fisk tillgänglig för fler. Genom NovFeeds affärsmodell blir de hälsosamma proteinerna tillgängliga för dem som behöver dem allra mest.

· FeedVax

Ett företag som utvecklar oralt vaccin mot olika fisksjukdomar, vilket bidrar till ökad överlevnad och minskad antibiotikaanvändning i fiskodlingar.

WIN WIN Youth Award 2022 tog emot 209 nomineringar från 45 länder. Här är de fyra finalisterna – bilder och mer om dem hittar du här:

· Samaki Farms, Tanzania

En startup inom agritech under ledning av Arnold Shoko som erbjuder konsultation för fiskodlare och producerar alternativt foderprotein för fiskfarmer

· Sara Gutierrez Plata, Mexico

I samarbete med National Fisheries Insitute (INAPESCA) och inititativet Healthy Reefs for Healthy People verkar Sara Gutierrez Plata genom ett cirkulärt system för återställandet av korallrev med hjälp av den karibiska kungskrabban.

· Banoo, Indonesia

En indonesisk startup för lösningar inom akvakultur-tech. Banoo har utvecklat teknologi för att förbättra vattenkvaliteten i anlagda fiskdammar och främja akvatiskt välstånd.

· Margret Karimi, Kenya

Driver en cirkulär fisk-, banan- och risfarm där fiskavföringen tjänar som gödning för banan- och risodlingarna. Hon utbildar även fiskfarmare, ungdomar och skolbarn i cirkulära system.

WIN WIN Gothenburg Sustainability Award har sedan 2000 uppmärksammat framstående insatser över hela världen till förmån för människan, planeten och vår gemensamma framtid. Årets vinnare av WIN WIN Gothenburg Sustainability Award och WIN WIN Youth Award offentliggörs den 12 augusti och priserna delas ut vid WIN WIN Award galan den 21 oktober. Inom årets tema samarbetar WIN WIN Award med Beijerinstitutet/ Stockholm Resilience Centre och Kristineberg Center för marin forskning och innovation/ Göteborgs Universitet.

Datum:

10 juni: Premiär Catch of the Week

12 augusti: Offentliggörande vinnare av WIN WIN Award och WIN WIN Youth Award

21 oktober: WIN WIN Award-galan samt släpp av nytt tema 2023

Presskontakt:

Madeleine Jostedt Ulrici

Director of Business & Communication

WIN WIN Gothenburg Sustainability Award +46(0)7056 83087 madeleine.jostedt.ulrici@chalmers.se

www.winwinaward.org http://gmv.gu.se

Snippet: Årets tema för WIN WIN Gothenburg Sustainability Award är hållbar akvakultur. Under vintern och våren har det världsledande hållbarhetspriset sökt efter nomineringar av individer och organisationer som aktivt främjar hållbar akvakultur och därmed ökar möjligheterna för världens länder att nå FN:s globala mål. Nu kan juryn presentera de nio finalister som har chansen att vinna över 1 000 000 SEK.